Baigti dar du „Foster and Partners“ projektai

2006 M12 6 | Kita

Baigti dar du „Foster and Partners“  projektai

Neseniai pabaigti statyti dar du nenuilstančių „Foster and Partners“ vadovaujamų pasaulinio garso britų architekto sero Normano Fosterio projektai, kaip visada nustebino pasaulį savo išbaigtumu bei sprendimų subtilumu. Tiek Astanos „Piramidė“, tiek Toronto kompanijos „Leslie L. Dan“ pastatas – preciziškai suprojektuoti bei sumaniai įkomponuoti modernios architektūros šedevrai.
 
Astanos piramidė – susitaikymo simbolis
Architektų grupės „Foster and Partners“ suprojektuoti rezidenciniai rūmai, Kazachstano sostinėje Astanoje rugsėjo mėnesį oficialios ceremonijos paskelbti atidarytais. Pastatas pastatytas specialiai kas tris metus vykstančio pasaulio tradicinių religijų vadovų kongresui. 62 m aukščio piramidė, suprojektuota bei pastatyta mažiau nei per du metus, nepaisant nepalankių Astanos klimato sąlygų, kai vidutinė oro temperatūra svyruoja nuo +30 °C vasarą iki -30 °C žiemą. Įsikūręs ant  aukštos kalvos, sostinės administraciniame rajone, pastatas užima svarbią, matomą vietą pagrindiniame kelyje į prezidento rūmus. Piramidė padengta nerūdijančio plieno tinkleliu su trikampiais šviesiai pilko granito intarpais, apgyvendins kongreso narius. Be to, jame įrengta 1 500 sėdimųjų vietų operos salė, universiteto fakultetas, susitikimų vieta bei nacionalinis dvasinis centras. Skirtingos paskirties patalpos suprojektuotos vieningoje švarių formų 62 m aukščio, 62x62 pagrindo ploto piramidėje. Pastato viršūnė padengta britų menininko Briano Clarke‘o sukurtais vitražais, kurių viename vaizduojamas baltas balandis − tarptautinis taikos simbolis.

Piramidės viduje esantis atriumas, aukštomis lubomis, papuoštas įspūdingais šviesos raštais. Asamblėjos rūmai į viršų aukštėja ir yra laikomi keturių nuožulnių kolonų – „ taikos rankų“. Liftai kyla palei nuolydžias sienas, nugabendami delegatus prie išlenktos formos rampos, vedančios tiesiai į posėdžių salė.
 
Gigantiškas stiklo lęšis sumontuotas grindyse iš atriumo nukreipia šviesą į operos pastato auditoriją ir sukuria vertikalaus užbaigtumo jausmą nuo pastato pagrindo iki pat viršūnės. Operos pastatas padengtas tamsiai rudos spalvos medžiu sukuria ryškų kontrastą su juodo akmens užbaigimais foje bei šviesos, sklindančios nuo apačioje esančių šviesiai pilko granito grindų. Suderintas su spalvota šviesa, sklindančia nuo spalvoto stiklo viršūnės, interjeras tampa efektingu spalvų lydiniu.

Kaip tradicinių tikėjimų atstovų susirinkimo vieta pastato forma − piramidė rezonuoja kaip dvasinės istorijos dalis, užuomina į senovės Egipto religinę simboliką bei ateities draugiškumo tarp religijų siekio simboliu. Pagal pradinį sumanymą piramidė turi tapti taikos simboliu tarp Kazachstano žmonių.
Plaukiojantys Fosterio kokonai
Dar vienas neseniai įgyvendintas unikalus „Foster and Partners“ projektas − farmacijos kompanijos „Leslie L. Dan“ pastatas Toronte. Naujasis pastatas, įsikūręs greta įspūdingų istorinių pastatų, suteikia galimybę šioje miesto dalyje moderniomis sąlygomis studijuoti daugiau nei 1 200 studentų ir pasižymi efektinga išvaizda derančia jį supančioje aplinkoje.
 
Du dominuojantys „kokonai“ pagaminti iš plieno krepšių kabo vidaus atriumo erdvėje. Didesnė iš dviejų erdvių − 60 vietų auditorija bei virš jos esanti skaitykla. Kitame įkurta mažesnė, 20 žmonių skirta klasė, bei fakulteto poilsio kambarys. Šie dinaminiai objektai buvo suprojektuoti bei sukurti remiantis paprasta bei efektyvia inžinerine sistema. Pastato apvalkalas orientuotas į siekį maksimizuoti kuo daugiau dienos šviesos ir sumažinti nepageidaujamą saulės efektą, išgryninti jos švarią bei logišką diagramą. Pilnai atriumas funkcionuoja kaip šviesos anga, dienos šviesą įtraukianti į bendrą pastato planą.
 
Kybantys ant tvirtų plieno strypų ir įvynioti į sidabrinį apvalkalą, „kokonai“ atrodo lyg plaukiotų pastato viduje, leisdami akiai sekti jų elegantiškus kontūrus ir tuo pačiu neatitraukia žvilgsnio nuo kitų interjero detalių visumos. Naktį atriumas gali būti apšviečiamas skirtingomis spalvomis – raudona, žalia bei mėlyna. Priklausomai nuo apšvietimo „kokonų“ paveikslas kinta, vizualiai pertvarkydamas erdvę.  

Tomas Lapinskas